NYHEDSBREVE

13. august 2018

STATUS: REGERINGEN LEVERER PÅ SINE PEJLEMÆRKER

I dag er det præcist tre år siden, at statsminister Lars Løkke Rasmussen udpegede fire pejlemærker, som regeringen skal måles på. Regeringen har leveret på alle fire områder, og vi fortsætter arbejdet.

1. PEJLEMÆRKE: FLERE PRIVATE ARBEJDSPLADSER
Siden valget er der skabt omkring 140.000 private arbejdspladser. i Der har været fremgang i antallet af private lønmodtagerjob i alle landsdele siden valget.
Antallet af lønmodtagere er det højeste nogensinde. I maj havde 2.743.400 et lønmodtagerjob.
Andelen af danskere i arbejde er steget i samtlige 98 kommuner siden valget.

2. PEJLEMÆRKE: FÆRRE FORSØRGES AF DET OFFENTLIGE
Antallet af personer på offentlig forsørgelse er faldet med over 50.000 siden valget i 2015.v Der er kommet færre offentligt forsørgede i alle landsdele siden valget.vi
Vi har i dag det laveste antal offentligt forsørgede i mere end 10 år.
Antallet af personer i kontanthjælpssystemet er faldet med 25.100 fra april 2016, hvor vi indførte kontanthjælpsloftet, til april 2018.

3. PEJLEMÆRKE: STYRKET KERNEVELFÆRD
Sundhedsvæsenet er blevet løftet med 5,5 mia. kr. siden valget. Vi har bl.a. gennemført Kræftplan IV og en handlingsplan for demens.
Patientrettigheder styrket. Den gennemsnitlige ventetid på en operation er raslet ned fra 48 dage i 2015 til 42 dage i 2017 – og er mere end halveret siden 2001.
Ældreområdet er blevet tilført 2 mia. kr. ekstra årligt siden valget i 2015.
Kvaliteten i dagtilbuddene bliver løftet med 580 mio. kr. over fire år.

4. PEJLEMÆRKE: KONSEKVENT OG REALISTISK UDLÆNDINGEPOLITIK

Antallet af indvandrere og efterkommere fra ikke-vestlige lande i job er steget med 22 pct. siden valget i 2015.
Andelen af flygtninge og familiesammenførte i job efter tre år i Danmark er steget markant fra 21 pct. i sommeren 2015 til 38 pct. i dag.
Vi har gennemført 98 stramninger af udlændingepolitikken. Til sammenligning gennemførte S(SF)R-regeringen 45 lempelser.
Antallet af asylansøgere i 2017 var det laveste i ni år. Til gengæld hjælper vi mere i nærområderne end nogensinde før.

Til Venstres medlemmer 29. marts 2018

Orientering fra byrådsmødet d. 27.3.18.:

Efter godkendelse af dagsordenen pkt. 1, meddelte Jesper Larsen at han er udmeldt af DF og fortsætter som løsgænger i byrådet (pkt. 2). Siden er er der, som det fremgår af dagspressen, yderligere 2 der har udmeldt sig af DF, så alene Dorthe Lynge Ullemose er tilbage som den nu enlige repræsentant for DF i Svendborg Byråd. Ikke helt uventet for os, der har været tæt på Dorthe.

Pkt. 3, og pkt. 4 var forslag fra Enhedslisten i forbindelse med den varslede lockout, dels ville de at vi udtrådte af KL, som er Arbejdsgiverorganisation for alle kommuner i DK, dels at evt. sparede midler skulle reserveres til samme område / institution, som der hvor besparelsen falder. Begge dele blev klart nedstemt det første ville være helt urealistisk, og det andet direkte ufornuftigt da, vi er på vej ind i en omfattende besparelsesrunde. Det blev derfor besluttet: ”at evt. sparede lønkroner placeres på de respektive bevillingsområder og udmøntes efter fagudvalgenes beslutning.”

Pkt. 5, udpegning af ny suppleant til Skatteankenævn, Louise Brandstrup (S).

Pkt. 6, godkendelse af styrelsesvedtægten efter en lille justering anbefalet af Ankestyrelsen. Her benyttede vi i Venstre lejligheden til at fremsætte det forslag om navneændring fra Byråd til Kommunalbestyrelse, som vi har diskuteret på flere medlemsmøder. Forslaget vil indgå i forbindelse med 2. behandlingen på næste byrådsmøde.

Pkt. 7 – 13 var alle indstillede beslutninger fra udvalgene der blev godkendt. Et af punkterne omhandlede lokalplan for et boligområde øst for Gambøtvej på Thurø, der sendes i høring i 8 uger. Der er stadig et uløst problem omkring P forholdene ned ad Gambøtvej og ved Thurø Sejlklub, hvor stigende aktivitet øger behovet. Der er forhandlinger mellem Sejlklubben og lodsejer om at finde et P areal. Vi vil i Venstre gerne medvirke til at finde en løsning, men afventer nu høringssvarene og de forhandlinger der er i mellem parterne.

Pkt. 14, var endelig vedtagelse af model for etablering af et § 17 stk. 4 udvalg. Venstre stillede i august 2017 forslag om at vi genoprettede et ad hoc-udvalg med ansvar for at styrke og udvikle nærdemokratiet i kommunens lokalområder. Udvalget bliver nu en realitet og alle partier repræsenteres i udvalget.

Referat fra byrådsmødet og fra de enkelte udvalg, samt sagsfremstillinger kan læses på kommunens hjemmeside under Politik.

På vegne af Venstres gruppe ønskes i alle en rigtig god Påske.

/Lars Erik Hornemann.

GeneralFORSAMLING 2018

Kære Medlemmer

Svendborg den 19-02-2018.

Hvis vi ser på Venstre på landsplan må vi jo erkende at kommune- og regionsvalget ikke blev et jubelvalg, men et valg, hvor Venstre mistede både mandater og vigtige borgmesterposter over hele landkortet.

Det er altid nemt at skyde skylden på andre, men regeringssamarbejdet, eller manglen på samme har slidt på Venstre, og de store uenigheder, hvor Liberal Alliance og Dansk Folkeparti har spillet hovedrollerne har også, forplantet sig ud i kommunerne, og skabt usikkerhed hos borgerlige vælgere.

Men nu er det tid til at se fremad mod næste valg.Venstres nye gruppe er trukket i arbejdstøjet, og er klar til at tage medansvar for de næste 4 år. Vi må så håbe at den magtdemonstration vores nye borgmester udviste på det første byrådsmøde omkring parkering på torvet, var en enlig svale, og at han vil efterleve den aftale der ligger omkring et bredt samarbejde, som baggrund for konstitueringsaftalen fremadrettet.

Venstre i Svendborg afholder generalforsamling onsdag den 14. marts kl. 19.15 på Ollerup Gymnastikhøjskole

For 2 år siden blev 2 gamle heste trukket ud af stalden, Jacob Davidsen og undertegnede, og vi aftalte at tage 2 år i bestyrelsen, og nu er vi klar til at vende tilbage til de menige rækker igen og give plads til nye friske kræfter.

Jeg vil derfor opfordre jer medlemmer til at møde op til generalforsamlingen, og deltage i debatten af årets gang - sætte en dagsorden fremadrettet, og være med til at vælge nye folk i bestyrelsen.

Vel mødt den 14. marts kl. 19.15 på Ollerup Gymnastikhøjskole.

Poul Weber

Formand.

Kære medlemmer

Et godt stykke politisk håndværk af borgmesteren og Venstres byrådsgruppe mundede ud i et bredt budgetforlig, hvor 25 medlemmer står bag. Et godt udgangspunkt for at valgkampen kan komme til at handle om fremtiden, fremfor mudderkastning på den korte bane.

Valgkampen er nu godt i gang, og venstres kandidater og bestyrelse arbejder intenst på at være til stede i hele kommunen på forskellig vis de næste 2 måneder.

Vi vil derfor gerne invitere jer medlemmer til et medlemsmøde på :

Svendborg Rådhus, Byrådssalen

Mandag den 9. oktober kl. 19.00. (indgang fra Rådhusgården)

Dagsorden:

1. Velkomst (Poul Weber)

2. Budget 2018 (Lars Erik Hornemann)

3. Svendborg vision 2030. (Lars Erik Hornemann)

4. Status på valgkampen. (Poul Weber/Lars Erik Hornemann)

5. Afslutning. (Poul Weber)

Jeg håber at mange af jer møder op for at høre  og debattere Venstres visioner og planer for de kommende år, inden kandidaterne skal ud og kæmpe for Venstres synspunkter frem mod valget.

Vel mødt!

Poul Weber