Venstre ønsker folkeskolen i Svendborg Kommune opprioriteret

9. august 2024  |  Af Mette Kristensen

Årets budgetforhandlinger nærmer sig, og på vanlig vis vil der være forskellige politiske prioriteringer. Venstre går til forhandlingerne med et stærkt ønske om at opprioritere folkeskolen i Svendborg Kommune.

Vores skoler er pressede på flere områder, og investeringer er nødvendige, hvis vi skal leve op til målene om "nære og sunde fællesskaber" og "ambitioner på alle børns vegne". Ord som netop er nedskrevet i den reviderede børne- og ungepolitik. Ambitionerne fejler ingenting, men vi har et politisk ansvar over for både elever og medarbejdere.

Det er vores pligt at understøtte ordene med økonomi og handling for at sikre de nødvendige rammer. Samtidig er der en politisk ambition om, at stort set alle børn og unge skal fastholdes i det almene skoletilbud. Men i Svendborg Kommune er der flere og flere elever, som ikke profiterer af undervisningen blandt andet på grund af for meget larm og uro i klasserummet. Dette påvirker koncentrationen, indlæringsevnen, den generelle trivsel og arbejdsmiljøet. For at flere børn skal trives i den lokale skole, kræver det blandt andet investering i specialpædagogiske kompetencer.

Derfor fremlagde Venstre i børne- og ungeudvalget i marts et forslag om at afsætte flere penge til specialpædagogiske ressourcer til folkeskolen. Det gjorde vi på baggrund af udtalelser fra fagprofessionelle. Blandt andet har formanden for Danmarks Lærerforening Gordon Ørskov Madsen og forskningschef Andreas Rasch-Christensen opfordret kommunerne til at investere i specialpædagogiske kompetencer tæt knyttet til undervisningsmiljøet og integreret i klasseværelset for at støtte lærere og pædagoger i inklusionsopgaven.

Vi ved, at andre partier deler dette ønske, og vi håber derfor det lykkes at afsætte ekstra ressourcer til folkeskolen ved de kommende budgetforhandlinger.